Over Stichting Heegemer skûtsje

Historie

Bouwjaar: 1912
Werf: Van der Werff, Buitenstvallaat, Drachten
Registratienummer: L 1561 N / GN 898
Tonnage: 42
Lengte over stevens: 19,93
Breedte: 3,53
Holte: 1,05

Zeiloppervlak: 158,65m2

Heegemer skûtsje

Het Heegemer skûtsje is een initiatief van Sietse Broersma, bemanning en ondernemers in Heeg en omstreken. Na twee behaalde kampioenschappen binnen de Iepen Fryske Kampioenskippen Skûtsjesilen (IFKS) in de kleine a-klasse met het skûtsje van de familie Broersma (Avontuur) was er de ambitie om met een groter skûtsje verder te gaan. Dit wilden zij graag met de ondernemers uit Heeg en omstreken realiseren.

In het voorjaar van 2015 is daarom een initiatiefplan gepresenteerd op een informatiebijeenkomst in Heeg. Hiervoor waren ondernemers uit Heeg en omstreken uitgenodigd. Het doel van deze avond was het vinden van voldoende draagvlak om daadwerkelijk het eerste officiele Heegemer skûtsje te realiseren. Dit doel is bereikt. Om nog meer steun en support te vinden is stichting Heegemer skûtsje opgericht. De stichting zorgt ervoor dat het skûtsje in de vaart blijft en onderhouden wordt. Na het formeren van een voltallig bestuur bestaande uit: voorzitter: Rijk Meerbeek, penningmeester: Thomas Visserman, PR/vertegenwoordiger sponsoren: Marten Schotanus en met toevoeging van juridisch-adviseur Willem van Wettum is deze stichting op 13 maart 2015 een feit geworden. Gesteund door een grote groep sponsoren en participanten, te weten de ondernemers van Heeg en omstreken, de Club van Honderd en nog vele anderen, zijn er voldoende financiële middelen vrij gekomen om een door Sietse langgekoesterde wens uit te laten komen: de aanschaf van het “Heegemer Skûtsje”.

Dit skûtsje, met als naam; ‘Ora et Labora’ is gebouwd in 1912 bij buitenstvallaat in Drachten. De vorige eigenaar, Willem Timmer, was ruim 30 jaar actief binnen de skûtsjezeilerij en deed vanaf de oprichting van de IFKS mee aan deze kampioenschappen. Willem Timmer heeft vele kampioenstitels en dag overwinningen achter zijn naam staan en kwam een aantal jaar uit in de grote A-klasse van de IFKS. De grote A-klasse krijgt zowel radio als televisie aandacht en is daarmee vanuit het oogpunt van het publiek de populairste klasse binnen de IFKS.

De IFKS heeft reglemantair vastgesteld dat iedere nieuwe schippers een start licentie moet verdienen voor de grote A. Omdat Sietse en bemanning niet eerder aan de start waren verschenen in de C, B, of A klasse moest in de laagste klasse (C-klasse) worden begonnnen. Hieruit promoveerden zij in 2015 gelijk naar de B-klasse. In 2016 is tegen alle verwachtingen in, een startlicentie verdiend voor de A-klasse. Hiermee is het ultime doel (uitkomen voor Heeg in de grote A) binnen twee jaar gerealiseerd. In 2017 hebben we ons, mede door de aanschaf van een nieuwe mast en giek kunnen handhaven in de A-klasse. In 2018 zijn we gedegradeerd naar de B-klasse, mede omdat we niet de beschikking hadden over gelijkwaardig materiaal. De aanschaf van een nieuwe fok bracht ons naar een 3e plaats in de B-klasse van 2019. Inmiddels heeft de bemanning beschikking over goed materiaal en zijn er geen excuses meer. De doelstelling is om een stabiele A-klasser te worden.